13 October 2014

Hat yai Trip

hi there readers... if like there's any?.... :D Dah dekat setahun rasanya blog dan aktiviti berblogging ni aku tinggalkan, maybe sbb dah x trend or sebenarnye aku yang pemalas, hehehe, dan dlm setahun tu lah banyak benda dah jadi, dan akhirnya aku graduate jugak, and dah ade dgree, wlaupon...masih belom bekerja...(susah oi nak dpt keje skrng ni) hihihi....so kengkonon sblm ni nak blogging menggunakan bahasa inggeris...tapi..... mcm malas plak nak memikio kan ayat2 die tu..so...aku menulis kembali dalm bahasa ibunda je sudah....hihih... untuk first posting after setahun di tinggalkan terbengkalai ni...meh nak cite skit, pasal trip solo aku ke hat yai, sebuah pekan kechil (org cakap kechil, tapi pada aku beso je)di negara gajah putih tu. Ribuan terima kasih jugak for this two awesome bloggers IDA dan juga KHAIRULIZWAN untuk info-info berguna dari diorng for Hat yai trip, dan sebab diorng ni lah aku brani pegi buat keje gile ke hatyai sorang2, hihi. Sebenarnye dah buat keje gile sebelum ni lagi, pegi Bangkok solo trip jugak ( kalau ada kerajinan nanti aku post ), miahaahah. So berbalik pada trip Hat yai ni, mula2 tu memang teringin sangat nak naik train untuk trip kali ni,(sebab hajat nak ke Bangkok bulan june haritu by train pon x kesampaian, sebab sapa suruh Malindo air buat promo murah sangat, miahaha ) tapi sayangnye walaupon pegi ke counter tiket seminggu awal, tiket ke hat yai dah pon habis di jual ( masa ni ada mcm upacara sembahyang bagi penganut budha ), so demi nak menjayakan jugak trip ni, aku trus pegi ke pudu central carik tiket bus pulak ( nampak x gigih die kat situ ). Alhamdulillah, ticket masih banyak cuma nak naik bas mana yang masih keliru. fikir punya fikir aku amik bus Express Kesatuan dengan tiket RM 55.00 ( sekali dengan insurans katanya ) so, naik la aku bus ni pada tanggal sabtu 27 Sep 2014. Bus bertolak dari stesen Pudu Central pada pukul 09:00PM, bas nye agak oldskull tapi seat die beso dan selesa untuk perjalanan jauh ( kalau alah dengan habuk sila jangan naik bas ni, sebab habuk die kerusi dia masyaallah... hihih )dalam pada kata bertolak pukul 09:00PM tu bas bertolak dekat sembilan lebih jugak, dari kuala lumpur bas akan berhenti di ipoh, sebab nak ambil penumpang lagi di bandar ipoh ( dia ada pejabat/hentian kat tengah bandar tu )dan masa sampai ipoh ni la driver bas akan kutip pasport korang untuk tujuan isi borang kluar masuk thailand tu. so masa ni lah untuk korang g melepaskan hajat ke, minum ke apa ke, sbb sebelah hentian die ni ada a fewa restoran mamak dan kelantan (aku x ingat sampai ipoh pukul berapa) dari ipoh ni bas dah mula penuh dengan pakcik/makcik cina yang nak pegi semayang, dan juga warga2 thai yang nak balik ke kampung halaman diorng.
So tido punya tido, akhirnya dalam pukul 04:35AM bas akhirnya sampai ke kawasan pintu sempadan Bukit Kayu Hitam, masa sampai kat sini dah ada dalam 6 buah bas di depan kami (mcm beratur la, nak tunggu turn) semua orang dok menunggu post kastam bukak pukul 06:00AM, dan lepas gate kastam bukak, satu persatu bas kedepan and penumpang turun nak menjalankan kewajipan diorng (pegi cop pasport) hihi, dah lepas siap cop pasport di kastam Malaysia tu, penumpang akan naik semula bas yang dah sedia menunggu di kawasan parkir berhampiran pos kastam tu, and kalau nak melepaskan hajat kat sini ada juga disediakan toilet tapi nauzubillah keadaannya, almaklumlah... tandas percuma ye tak.... Lepas semua penumpang bas dah naik, bas akan bertolak menuju ke sempadan Thailand pulak, so kat sini lagi skali penumpang akan diturunkan untuk cop pasport dan juga scan beg2 anda sekalian. Masa ni dah pun dalam 07:20AM waktu malaysia, so pagi je la lagi waktu Thailand kan, hihihi.
Daripada sempadan menuju ke bandar Hat Yai ni akan mengambil masa dalam sejam, melalui kawasan2 kampung dan kebun2 getah lebih kurang kat Malaysia jugak lah. Sesampai je di bandar Hat Yai ni, bas akan berhenti betul2 di tengah bandar, dekat2 dengan kawasan Lee Garden Hotel jugak. Bile turun tu dah ramai dah pembawa tuttut tu menanti khadiran kite dan tanya kemana destinasi kita (dah rasa macam retis masa press confrence pulak, cuma x de flash2 kamera je, hihihi)disebabkan ini kerja gila, aku x booked apa2 hotel pon, so kire ni trip redah kasih pecah jugak lah... hihi... turun je dari bas terus menuju ke sebuah kedai makanan islam yang ada berhampiran dengan tempat bas berhenti tadi(dah aim masa bas lalu sblm berhenti tadi), nama dia Restoran Al-Rahman, bersebelahan dengan kaunter tiket bas express Alisan. aku pon order la teh ais dan juga bihun sup, oke la makanannye kalau nak isi2 perut waktu pagi kan, harganye pon not bad la 75:00TB. lepas siap alas perut dan relax2 kan badan, aku pon start la jalan2 sekitar kawasan Lee Garden hotel tu, sambil nak survey2 hotel2 yang murah and nak carik map bandar Hat Yai ni, dah dapat je map, terus menapak pegi ke Kim Yong market, ni kengkonon nye traveller habis la...tengok2 culture orang....konon je la..hihi... dan kat Kim Yong market ni pon ada jugak peniaga yang jual makanan halal, so kat hat yai ni teramatlah mudahnye nak jumpa makanan halal ye tuan2 dan puan2, sapa kata susah...hihii... so lepas jalan2 kat kawasan pasar ni... aku pon trus jalan balik menuju ke kawasan lee garden hotel tu, dengan tujuan nak mencarik hotel murah...maka aku ternampaklah satu hotel budject yg nampak modern sikit lah dari hotel2 lain tu...hihi... nama dia Ocean Residence ( tak de la modern mana pon hihihi). Kat sini aku ambik 2 singgle bed with window dengan harga 800TB per night.... oke la tu kan...untuk satu malam je pon....dan ada free wifi.
Dah lepas masuk bilik, baring kejap nak luruskan urat2 mana yg bengkok tu, then trus mandi untuk segarkan badan semula dan tambah tenaga. so bile dah siap mandi smua, tukar baju, perut pon dah berkeroncong (masa jalan2 kat lee garden tadi dah terperasan restoran Salma yang menjadi sebutan ramai bloggers kala ke bandar ni.... so dengan girangnye kaki pon melangkah ke resotran ni, aku order nasik putih dengan ikan kerapu sambal dan juga nasik putih dengan green curry miahahaa.... ni kes lapar menggila punya pasal...makanan dorang plak kechillll nau portion die... hihihi... tapi dua set makanan tadi dengan teh dan juga teh o ais hanya 195TB je....alhamdulillah... hehehee.... lpas perut dah kenyang, masa ni lah kite nak exercise hihihi.. so aku pon melenjankan lah kaki pusing2 bandar ni, dari lee garden shopping centre aku ke Kim Yong market then aku lenjan lagi pegi Talad Sod market pulak, lepastu patah balik pegi ke Yong Dee market the pegi melepaskan kempunan, amik gambar kat station ketapi Hat Yai pulak...pastu lenjan lagi ke Robinson Department store....dan akhirnya balik semula ke hotel, sebab rasa lutut nak tercabut dah...miahahaa.... dan semua aktiviti ni hanyalah dengan berjalan kaki sahaja.... 10000 langkkah satu hari kan kata kempen kesihatan tu..ahahaha....and pada aku bandar Hat Yai ni x la beso mane pon...
Dah lepas rehat2 kan kaki dan badan, mandi smua, aku pun siap2 lah nak pegi mencari makanan, sebab lepas lunch tu terus x makan apa2 dah sebab leka sngt berjalan dan melihat keindahan seni bina bangunan2 kat situ ( aku suka bangunan2 old-school ). Disebabkan ramai blogger cakap banyak peniaga makanan halal kat depan Lee Garden tu, so aku pergi la sana dulu... jalan punya jalan... hanya pulut mangga die je yg memikat hati, so tengok la dalam map...katanya ade satu lagi kawasan night market dkat dengan Kim Yong market tu....pergi punya pergi...lengang je...miahaha... yang ada cuma 3,4 gerai yang meniaga sekitar kawasan market tu...nasib baik lah...ade peniaga makanan halal kat situ....so aku pon beli lah the infamous nasik kuning dengan hayam gorengnye....then terus g 7e beli air mineral and then balik bilik....makan2 dan zzz.....zzzz.....zzzz.... hihihi... owh lupa nak bercerita...petang tadi sempat pegi beli tiket balik ke Kuala Lumpur naik perkhidmatan bas yang sama...tapi yang peliknye...dari Hat Yai ke Kuala Lumpur cuma RM45.00 je pulak....awat murah seploh ringgit.... :(
Pagi tu terjaga dalam pukul 9 pagi waktu thai sebab ada bunyi2 bising gendang bagai..mcm tarian naga tu, bile jenguk2 kat tinggap rupanya diorng dok tengah berarak sambil singgah kat mana2 kedai yg ambil bahagian untuk upacara sembahyang diorng tu...so dengan muka x mandinye...kluar bilik...duduk tepi balkoni...tengok lah diorng berarak...dan ni la experience yg tak ternilai yg aku dpt dri trip ni....upacara diorng yang macam kene rasuk oleh dewa2 tu, yang diorng hiris lidah diorng...cucuk pipi sampai tembus tu...aku jedi excited gile plus gerun sbb ye lah...diorng hiris lidah diorng pakai pedang kot....nasib x putus je...hihihi....bile borak2 dengan jiran2 bilik yg kebetulan duk tngok bende tu jugak...dorng ckp memang at that date selama seminggu ada upacara tu kat thailand...no wonder ramai uncle2 and aunty2 cine ber bas2 dtg sini...hihi...lpas diorng dah habis tu..aku pon start pakcing...mandi dan bersiap untuk checkout...dlm sebelas setengah...checkout dan terus ke restoran salma untuk makan tengah hari (dah mcm jadi restoren pebret pulak kat situ) makan pon menu yang sama...ikan kerapu sambal tu jugak...tpi kali ni....satu set je...sbb budject dah x de...ahahaha....so lepak lama skit...sbb kat situ cuma ada dua tiga pelanggan je...maybe sbb hari isnin kot...ramai pelancong dah pon balik...dalam pukul 01:00PM waktu thailand mcm tu...aku pegi la...ke counter bas untuk simpan beg dan melepaskan hajat ( sbb toilet dalam mall kat sni x de pancuran ) so bile perut dah sesedap rasa...kaki pon dah oke...aktiviti jalan2 sekitar bandar pon di jalankan....redah punya redah...pusing punya pusing...walaupon semalam dah pegi...kita redah je lah...hehehe....lpas penat...lepak jap kat starbuck Odeon Dept Store... minum air teh je pun... hihih....duduk relex2....belek2 majalah...(walaupon x faham sepatah haram) sampai la pukul 03:30PM, fikir punya fikir...nak naik bas lambat lagi...pukul 06:00PM....so nekad nak berjalan sampai ke kawasan hentian bas bandar diorng (nak tau jauh ke x..sila rujuk peta di google...hihih).... sbb aku ni gile bundle...dari maklumat yg aku risik2 dri kawan2...ckp kat situ ada a few kdai bundle...so....bukak map...dan redah kasih pecah la...ahaha...kecian kat aku...dah mcm org gila jalan kaki sambil tngok map sorang2....sbb culture mcm tu mcm aku tak jumpa kat sini....kalau kat Bangkok ye ramai....hihihi... jalan punya jalan.... ada satu je kdai bundle kat sekitar kwsan terminal bus tu rupanya....itu pon mahal...haishhh....nasib baik masa ODWY ke terminal bas tu...aku singgah satu kedai bundle ni dan beli bende skit as kenang-kenangan (skarf je pon) :D, Dengan perasaan hampanya....menapak la balik menuju ke pusat bandar die...sbb masa tu pon dan dlm pukul 05:00PM, sempat la..feeling2 tourist omputeh...jalan2...buat2 tengok bangunan....perati orang...hihii...pastu lepak kat counter bus tu...sampai bas datang...then dalam 06:30PM bas gerak untuk balik ke Kuala Lumpur...sebabkan penat melenjan..hehehe...aku tido je...kalau sedar pon masa kat RnR...turun benti kencing....sampai KL dalam pukul 05:30AM waktu malaysia....so lepak Mc D jap...sambil breakfast....then ambik first bus dri KL ke Seremban....nak balik Raya Haji awal la kononnye....hihih...
So sekian la cerita yang x menarik lansung tentang trip aku ke Hat Yai...hihi...insyaallah.....ada rezeki lagi...pasti akan datang lagi....sbb haritu x sempat ke floating market die... Nota Kaki #untuk aktiviti melenjan kaki redah kasi pecah...pastikan anda memakai kasut sukan yang selesa #Untuk psyco diri kita dari banyak makan...kite set kat minda...yang sebenarnya kita haus je...dan makesure kita minum banyak air... it did works for me.....kalau korang nak cuba...silakan...ni kira tips back packers yang x de duit banyak lah...miahahaha...